tisdag 16 mars 2010

Känsliga läsare varnas!

Ni läsare som är känsliga för skryt bör genast lämna denna blogg, för i detta inlägg kommer det att skrytas så att det stänker om det...

Idag begav vi oss till Lunds lasarett för 6-månaders kontroll hos logoped, ingenjör och audionom. Vi började hos logopeden och först var jag lite rädd, hon satte sig ju så nära. Men när hon drog fram ladan med alla djuren då blev det genast mer intressant. Jag fick plocka upp de djur hon sa och sen lekte vi lite med dem och andra leksaker och jag gav henne ett smakprov på mina språkkunskaper.

Hon berättade för mamma och pappa att min språkutveckling var 'riktigt, riktigt, riktigt bra', att jag presterade i topp av vad man hade kunnat förvänta sig och att jag verkligen knappat in på min språkförsening. Hon var väldigt impad av att jag sagt en 3-ordsmening och bara för det klämde jag till med min andra 3-ords mening 'Det finns mer!' Det sa jag när jag menade att hon hade fler leksaker i sin roliga påse. (Ikväll sa jag även 'Där är mamma!') Hon menade även på att jag definitivt kommer att ha vara språkligt åldersadekvat med andra barn snart.
Sen bad hon även audionomen göra ett lekaudiogram och detta var första gången hon bad henne göra det på en 2-åring. Jag är egentligen för liten, men eftersom jag kommit så långt fram i kommunikationen så tyckte hon det skulle vara intressant. Audiogrammet visade att jag ligger runt 25-30 db och ett normalhörande barn ligger runt 20 och det tyckte audionomen var jätte bra! Kändes väldigt fint att höra tyckte mamma och pappa :-)

Ingengören kollade att CIna fungerade som de skulle och där var det heller inga problem. Hade det varit problem med dem hade jag inte haft den språkutveckling jag har.

Mamma pratade med AVT-Karin i eftermiddags och hon hade pratat med logopeden för att stämma av efter vi lämnat. Hon berättade att de båda var lika exalterade över mina framsteg. Mamma och pappa har varit så himla glada och tokstolta idag :-D

Efter hela denna förmiddag på sjukhuset var vi riktigt hungriga så vi stannade till på McDonalds och käkade hamburgare, och dagens ord blev just därför: Hamburgare. Smaskens! Men bäst var nog ändå lekrummet där jag röjde friskt. I bilen gjorde mamma det fatala misstaget att låta mig smaka på pappas milkshake vilket resulterade i att jag drog i mig halva den och hög på socker vägrade jag så klart sova middag så det har varit en väldigt trött eftermiddag för oss allihopa. Vi kommer nog att sova gott inatt.



Och på tal om att sova gott så har Lillisen haft sin bästa natt någonsin; hon somnade kl 18, vaknade vid 21:30 för påfyllnad, somnade om direkt och sov till kl 06 då hon vaknade av väckarklockan. Vägrade flarran och åt först kl 07. Mamma vet inte om hon vågar hoppas på ytterliggare en sådan natt, men hon hävdade till pappa imorse att hon kände sig om 20 år igen. Sen såg hon sig i speglen och fick sig en reality-check. Men för en kort stund kändes det riktigt gött tydligen...

3 kommentarer:

Hannes & Linn sa...

vad duktig du är Clara! Det ska bli kul att prata med dig när vi träffas, när nu det blir, mamma och pappa är ju inte jätte snabba på att sätta sig i bilen och köra söderöver....:)
Lilly, du sover ju som Törnrosa!

Sixten & Majken sa...

Så imponerad jag är av dig Clara! Klart att ni ska skryta, jag räknar med en insändare i tidningen imorgon ;-)
Hahaha, din mamma är fin som hon är! Keep up the good work Lilly!

Mamma Miriam sa...

Det var kul att läsa!