måndag 12 april 2010

Närtitt på fjäril

På väg till lekplatsen passerar vi alltid trädgårdar som har små fina stenar längst cykelbanan. Jag är alltid lika facinerad av dessa och hela vintern har mamma traglat med mig att de stenar jag lyfter ut ska jag lägga tillbaka igen innan vi går vidare. Tydligen har folk betalt en massa pengar för dessa stenar. Konstigt, för stenar finns ju överallt tycker jag.

Hur som helst ångrade hon sig nog bittert idag. För idag hade någon sopat ut grus och en massa av dessa stenar på cykelstigen, och drillad som jag är satte jag igång med att lägga tillbaka alla stenar. Det tog tydligen en hel kvart innan mamma fick loss mig därifrån, då hade jag kommit en bra bit på vägen med de där stenarna.


Väl i sandlådan upptäckte vi en fjäril som bara låg där. Mamma hävdade att den sov, men den måste ha sovit väldans djupt för den vaknade inte ens när jag la mig bredvid den och skrek 'vaaaaaakna'. Mamma la den i busken så att den kunde 'sova vidare', latmask anser jag!

Inga kommentarer: