lördag 15 januari 2011

Julgransplundring

Så var det dags för den årliga julgransplundringen på mammas jobb, och vi var laddade till tänderna. Lite fika först med lussebullar, pepparkakor och saft för oss som hade ro att sitta och med det vill jag säga att Lilly inte satt en sekund och därmed inte heller mamma.

I år var det musikshow istället för trollkarl och det var fullt ös! Många av mammas kollegor kom fram till henne och skrattade gott åt mig och syrran som showade för fullt. Ja, det kan väl hända att vi fått den sidan av mamma...

Efter showen kom tomten och det var ju världens grej! Vi trodde att han inte skulle dyka upp förren om låååång tid, typ efter sommaren och alla träden tappat löven (som mamma så pedagogiskt försökt lägga det). Fiskedamm oxå och en stoooor godispåse lyckades jag fiska upp. Vilken TUR att det var godislördag just idag!



Mamma och pappa räknade kallt med att jag och syrran skulle vara helt utmattade när vi kom hem vid 17:30, men tänka sig... vi har fortsatt här hemma i samma tempo. Syrran håller fortfarande på i sin säng. Imorse vaknade syrran vid 05 och vid 06 gav mamma upp och fick gå upp, så hon hoppas att syrran tänker sova liiiiite längre imorgon.

8 kommentarer:

Sixten & Majken sa...

Wow, vilket ös! Klart att man ska stå längst fram - den genen har vi också fått från vår mamma...
Längar tills imorgon!
Kram

Hannes & Linn sa...

såg ju kanon kul ut på er mammas jobb! Jag tycker nog det såg ut som om det var du Clara som ledde underhållningen, du hade ju stenkoll på varenda rörelse!
Kram Hannes

Linda sa...

Ni är grymma på att shaka tjejer! Vi kommer att rocka järnet på Cardan om några år ;) Kram Isac & Zion

Christian W sa...

Ska hon inte träffa döva barn? Teckenspråk?

Min Syrra och Jag sa...

Christian W: Jodå, Clara träffar en pojke som bor 200 meter ifrån oss som är lika gammal som henne och som också har bilaterala CI. Hennes förskola har specialkompetens på hörselskadade barn så på hennes avdelning går både hörselskadade som tecknar och som klarar sig med sina hörhjälpmedel. Och de tecknar som stöd, men har själva konstaterat att Clara inte behöver det stödet eftersom hon hör fint med sina CI.

Christian W sa...

Det är så vidrigt att förändra döva barn till "hörande barn". Det innebär stora konsekvenser för Clara när hon når tonårs- och vuxenåldern. Det har visat sig att många barn med CI har hamnat i personlighetsvårigheter vid 18-20 års åldern.

Visste ni inte att teckenspråk är erkänt som minoritetsspråk. Det betyder att teckenspråk är dövas moderspråk.

Jag anser att ni har för lite kunskaper om dövas existens i samhället. Den där Ann-Charlotte Gyllenram är en mycket farlig person. Hennes mål är att utplåna dövas kultur och språk. Det är bedrövligt att uppleva detta.

Jag har en döv flicka, och hon använder teckenspråk. Mycket livlig flicka och kan redan flera tusen ord. Hon är bara 3 år gammal. Hon lär språket mycket snabbt. Vi lär henne prata också men vi respekterar hennes språk - det är teckenspråk!

Vi är mycket glada för att hon ska börja på Manillaskolan om tre år. En fantastisk skola som erbjuder mångsidighet. Men fick reda på att Manillaskolan ska avvecklas på grund av ökade CI på döva barn. Det är förfärligt och förargligt. Vi protesterar mot avveckling.

Kolla www.manillaskolan.se/Skolor/Manillaskolan/

Föräldrar till döva barn bör fundera på vad som ska hända för dövskolor i framtiden. Det är inte rätt att förstöra dövas kultur och deras existens i samhället.

Anonym sa...

Hittade dina status på Facebook!

Ojoj! Dina vänner verkar inte vara kompetent på dövområdet.

1. Håller på er Hanna, hade mina föräldrar opererat bort mitt synfel så att jag slapp glasögon nu så hade jag bara varit tacksam. Jag tycker att ni gör rätt!

2. Jag skall kasta mina glasögon nu, det har ju gått uppför mig att jag är född med synfel och det är ju fel att rätta till det.Jag skall för alltid famla runt i oskärpa. ... eller INTE. tråkigt medtrångsynta mäniskor. Jag vet att det är lätt att säga, svårt att göra men skit i dom, dom mår sämst av allt detta själv.Stå på er. Ni har gjort helt rätt med Clara.

3. Hanna! Ni har absolut gjort rätt med Clara!!! Låt ingen säga nåt annat! Skit av dem att lägga sig i era val tycker jag. Clara kommer vara tacksam hela livet att hon kan höra tror jag absolut, vem vill vara utan det?.

4. Jag vet att det är ett extremt känsligt område. Jag är helt säker på att ni gjort helt rätt val för er dotters bästa! Var stolta över det och stå på er! Jag tror helhjärtat på er!

5. Tycker det är fantastiskt att den möjligheten finns.

Så om man föds utan ben ska man då inte få ha rullstol eller andra möjligheter till att ta sig fram?

Blir så arg på trångsynta människor.


Dina vänner är inte så KUNNIGA om döva och dövas kultur. Det är stort SKILLNAD mellan utan ben, synfel eller liknande. Att vara döv vid födseln innebär ingen förändring i livet utan det finns teckenspråk och tillgänglighet. Döva har egen kultur.

Hörande har mycket mycket kvar att lära om döva och deras kultur. Varför säger alla att de "Gillar olika" men accepterar inte dövheten?

Det är så skrämmande att se och läsa hur hörande pratar illa om dövheten. Ni och andra föräldrar till CI-döva barn har aldrig respekterat döva!

Ann-Charlotte Gyllenram har aldrig rätt om döva! Men ni köpte hennes okunniga råd!

En besviken göteborgare!

Askungen sa...

Jag håller med den besvikna Göteborgare!

Läs gärna mig.

Jag är döv.
Född som döv bland den ensamma döva i hörande familj och släkten.