lördag 5 mars 2011

Long time...

Har ni saknat mig? Ja, det har varit fullt upp här så man hinner knappt med.

Förra lördagen hade vi familjen Busk på besök, vi har ju inte setts sedans i somras så vi hade riktigt roligt ihop. Kan ni hajja att Frida och Jonathan väljer att avstå från godis? De är inne på sin 7e vecka. De får en present för varje månad de väljer att avstå från godis... kändes ju lite dumt att jag satt där och smaska på mitt gottis men de valde bort sina påsar över vindruvor... que?? Mamma var mäkta impad av dem.


Varje lyckad fest slutar i poolparty!


Mamma har varit i Holland i veckan och plötsligt damp ett mail ner från pappa med den här fina teckningen som jag ritat. Alla ser väl att det är ett porträtt av mamma?? Värmde gott i mamma-hjärtat att få en sån fin presenten i mailen mitt i ett tråkigt möte.
Farmor har varit här hemma och hjälpt pappa och tur var ju det eftersom Lilly blev sjuk (i vanlig ordning när mamma är ute och reser). Tack goa farmor och farfar för all hjälp!!


Idag var jag, syrran och mamma på lekplatsen med Ida och hennes mamma Sandra. Plötsligt fick Sandra en lysande idé om att vi skulle bygga en koja och OJ som vi alla slet med att samla pinnar, men kul var det :-D Sen lekte vi glass-kiosk där inne.


Vad händer på Lilly-fronten då? Jo, nu för tiden så är det väldigt hippt att dra av sig kläderna. Fast tröjan kommer inte längre än så här och en bolero är väl aldrig fel? Ny tand har spruckigt igenom och i ärlighetens namn vet vi inte vilket nummer det är. Kan vara tand 14 men så fort mamma stoppar in fingret för att försöka räkna hugger syrran som en hungrig piraja. Mycket två-ords meningar är det också och det var något som dagis berättade för pappa på ett inskolnings-uppföljningsmötet, att syrran är väldigt tidig med snacken. Men det är väl inte så konstigt med tanke på att vi alla babblar på och repterar allt vi säger minst 3 gånger.




För nån vecka sedan ringde mormor och frågade om jag möjligen ville sova över hos dem för allra första gången som ikväll och att kusin Kajsa skulle göra oss sällskap. Det tyckte mamma och pappa lät riktigt kul och så planerades det.

Det bestämdes att mormor, morfar och Kajsa skulle hämta upp mig kl 13, och att min bilstol sonika skulle flyttas över till deras bil. Mamma och pappa var rätt skeptiska till att jag villigt skulle hoppa in i bilen bara så där, men mamma började förberada mig redan igår om övernattningen och jag hade så klart en massa frågor. Nej, mamma och pappa skulle inte följa med, och Lilly var för liten, och Elias skulle inte följa med etc etc.

Och imorse fortsatte hon att prata om det så när klockan väl var 12 började jag bli lite ivrig och fråga efter morfar. TILLSIST dök de upp och jag vinkade av mamma utan några som helst problem, tog Kajsa i handen och skuttade iväg till bilen. Pappa var nog lika konfundersam han att jag hoppade i bilen 'bara så där'...

Och eftersom jag skulle sova borta passade de på att lämna bort Lilly till farmor och farfar för övernattning för allra första gången, men eftersom syrran konstant tjatar om 'farfar' så var ju det en piece of cake. Mormor ringde förresten vid 21 och berättade att jag sussade gott efter mycket bus hela dagen. Kändes riktigt härligt att få höra tydligen.

Mamma och pappa är lite krassliga här hemma så de har passat på att ta en väldigt lugn kväll. Efter en hemma gjord Pad Thai blev det rom-marinerad fruktsallad (se recept nedan) framför TVn och The Kings Speech. Nu sitter de säkert och toksaknar oss och undrar varför de egentligen lämnade bort oss... Fast de kommer nog att sova till längre än 06 imorgon tror jag...


Rom-marinerad fruktsallad (2-3 pers)

Marinad:
1 dl vatten
1 dl socker
1 vaniljstång
Juice från 1 lime
2-3 passionsfrukter
2-3 cl vit rom (smaksatt går fin-fint)

Valfri frukt efter säsong blandas i och allt ställs in i kylskåpet.

1. Koka upp vatten och socker och låt koka nån minut, och låt svalna.
2. Blanda ner limejuice, vaniljfrön som skrapats ut, passionsfrukt och rom
3. Blanda ner valfri frukt och låt marinera ett par timmar.

I glasen idag fanns där: Färsk ananas, blåbär, björnbär, hallon, jordgubbar, apelsin och vindruvor och det blev äppelrom i dagens marinad. Mums (säger mamma och pappa)!

1 kommentar:

Sixten & Majken sa...

Superfint porträtt! Vi såg att det var er mamma redan innan vi läste texten - klockren!
Så skönt att mamma och pappa fick lite mystid, och att det fungerade så bra med lämningarna!
Kram