torsdag 24 februari 2011

Nu var det länge sedan...

...vi bakade sist, eller hur?! Det var ju ända sedan i lördags och det är ju tok-längesedan. Det tyckte i alla fall mamma som deklarade vid upphämtningen på dagis att nu skulle vi hem och baka. Det blev till att googla på chokladmuffins eftersom vi aldrig gjort muffins förr och kladdiga chokladmuffins-recept hittades och vem kan väl motstå det när man ser bilderna??

Vi scrubbade in och sen var det bara att sätta igång. Det här med att skopa upp decilitrar, matskedar och teskedar börjar jag bli riktigt duktig på nu, så nu för tiden läser mamma receptet och så får jag själv räkna och skopa.

Muffinsform var ett nytt koncept för mig men med lite pill lyckades vi få ut så många vi ville ha. Syrran som stod på en egen stol bredvid tröttnade tillsist och gav sig iväg på egna äventyr, så vi kunde i lugn och ro baka.


Men hon är ju inte dummare än att dyka upp lagom till skålen ska slickas. Jag blir ju alltid lite stressad när mamma häller över kaksmeten i formen/formarna när vi baka för jag vill ju helst att så mycket som möjligt ska vara kvar till mig och syrran att slicka. Men tillslut brukar det ändå finnas gott om det. Men jag har satt upp ett system så att det ska vara rättvist. Lilly får INTE ta själv ifrån skålen, utan hon får stå nedanför och räcka mig skeden så att jag kan ta till henne. Åja, lite ordning på torpet får det allt vara!


Så här fina blev de och tokgoda var de, kan ju jag som åt upp min middag konstatera. Ingen annan åt upp så ingen annan fick efterrätt och det är inte mer än rätt åt dem! Fler till mig hävdar jag.
Och om nån reagerar över att de inte riktigt ser ut som på receptbilden så är det för att vi hackade chokladen och blandade ner den i smeten istället för att lägga en bit ovanpå varje muffins.


Imorse tog syrran sovmorgon och jag hann äta min frulle i godan ro innan vi skulle upp och väcka henne. Jag ville promt ge henne vällingen och det fick jag gärna. Jag tycker verkligen om min syrra, speciellt på morgonen för då har jag saknat henne hela natten så det brukar bli många kramar och pussar på morgonkvisten.


3 kommentarer:

Hannes & Linn sa...

Muffinsen såg verkligen goda ut och ni är ju världens sötaste syrror!
Kram Hannes

Mamma Miriam sa...

Vilka söta bilder...

Anonym sa...

You have beautiful girls.
It looks like Clara is the big sister. :)

Darek