måndag 7 mars 2011

Halvårs-koll

Idag har det varit fullt upp kan ni tro.
Först sladdade vi in på dagis och lämnade Lilly för att sedan dra vidare raka vägen till Lund och universitetssjukhuset, där det var dags för halvårskollen. I bilen slog det mamma att i fredags för 2 år sedan opererades jag... tänk som tiden går.

Först var det en lång lekstund hos Anina från 9:15-10:00 och jag var på topp-humör hela tiden. Anina ville börja med ett språktest för nu när jag är 3 år kan man göra det allra första och hon sa att vi testar och ser hur långt vi kommer.

Hon hade en stor bok och på varje sida var det 3 rutor. Så berättade hon någon om en av bilderna och frågade vilken. Efter ett tag fick jag myror i brallan och jag gick från att peka med fingret, till att peka med armbågen till att peka med näsan och tungan, men jag gjorde minsann hela testet.

Sen summerade Anina ihop allt och konstaterade att jag ligger faktiskt i spannet för språkförstående normalhörande 3-4 åringar och detta tyckte så klart alla vuxna var så himla kul. Själv fick jag ju så mycket beröm så jag tyckte också att det var riktigt roligt.

Det vi ska träna mer på personliga (jag, du, vi, ni) och possesiva (min, din) pronomen. Även lägesprepositioner (bakom, framför, på, i, under, mellan, ovanför, nedanför) ska vi älta lite mer. Fast sistnämnda är jag redan rätt duktig på men det låg i slutet av testet och då var ju lite halvfokuserad bara.

Och sen kom den hungriga älgen, och det är nog min absoluta favoritlek hos Anina :-D Hon är så tokig! Nu var det sista gången vi träffade Anina för hon ska flytta till Finland och det tycker vi alla är jätte synd, men det kommer säkert någon ny som är minst lika rolig att leka med så det blir säkert bra ändå.



Efter detta var det raka vägen in till Jan som är läkare och han ville kika i öronen. Men topp-betyg på öronen gick vi vidare till ingenjören och audiologen där de först tittade på mina CI för att se att allt stod rätt till (vilket det gjorde) och sedan gjorde jag ett hörseltest. Förra gången var jag så trött vid detta läge att jag enbart orkade med ett test på ena örat. Idag ville jag bara leka mer och mer med Margaretha så när bägge hörseltesterna var klara krävde jag att få leka mer så det blev ett tredje test bara för att jag helt enkelt krävde det :-D



Lite Fia med knuff medans vi väntade på resultatet från hörseltesterna och allt visade sig vara kanon :-)


En sån här förmiddag kan firas på bara ett sätt, ett besök på McDonalds med Happy meal och glass med chokladsås. På vägen hem däckade både jag och mamma i bilen och vi sladdade in på dagis lagom tills 13:30 då Lilly vaknat så då tog vi med henne hem.


Väl hemma var det bus 2 timmar och sen drog jag och mamma till gympan. Nu är klockan 20:17 och pappa har läst saga för mig i 1 timme och jag är inte det minsta trött. Japp, mycket energi har man vissa dagar och vilken tur att det var just idag :-D

Nu får vi ju inte glömma Lilly, som idag även hon briljerade efter maten. När pappa lyfte upp henne från sin stol sa hon: 'Hejdå mamma och Clara.' Inte ens 1,5 år gammal :-)
Så, nu har mamma fått skryta av sig för ett halvår frammåt, men hon vill bara dela glädjen med alla som följer oss.

2 kommentarer:

Mamma Miriam sa...

Klart mamma ska få skryta när hon har två så duktiga tjejer!

Anna och Ronja sa...

Du är verkligen en duktig tös Clara!! Och din syster är inte så dum hon heller:-) Kram