onsdag 4 maj 2011

Oj här vart det tyst...

Ja, vad har hänt här egentligen?? Massor, och där av har vi liksom inte haft orken att uppdatera. Dåligt dåligt dåligt!

Efter förra inlägget så har pappa och farfar slitit som djur med grunden till vår lekstuga. En hel dag körde de sten och grus och paddade (inte tusan såg jag nån fet padda inte!?). Även mamma fick köra 2 rundor med släp och farfar var MYCKET impad. En massa virke har de oxå släpat hem så nu är det snart dags att börja bygga, väldigt spännande. Vi måste ju passa på att tacka farfar för det hårda jobbet med att skotta sten en hel dag, hur orkar han egentligen kan man undra? Tur att även jag hjälpte till ibland med min rullebör.

Sixten, Majken och deras föräldrar cyklade förbi en runda på fredagen för att säga hej, och de stannade en stund för korv med bröd, riktigt trevligt med spontan-besök vid en tid som annars lätt kan bli gnällig och tråkig. Vi somnade helt utmattade vid 19:30 efter att ha varit ute hela dagen och kvällen.

Valborgsmässoafton spenderades hos Adam och Philip och där var även Frida och Jonathan. Lägligt nog slumrade både jag och syrran till en stund på eftermiddagen innan festen så när vi väl åkte dit vid 16 var vi pigga och glada. Och det var vi även vid 23-tiden då gamlingarna började bli trötta (AMATÖRER!). Det var en rolig kväll med massor av bus (jag klädde bland annat ut mig till en Ninja-Turtle).

Lilly fortsätter att briljera med sin pott-träning. Dag 2 fick hon den potta som stått i badrummet på ovanvåningen som inte hade ett klistermärke på sig, och så här knappt en vecka efter att hon börjat är det 17 klistermärken på den. Syrran skippar gärna frullen bara för att få sitta på pottan och prestera. Så varje morgon förtjänar hon minst 2 klistermärken, och varje eftermiddag efter dagis brukar det bli ytterliggare 2 märken (hon får ett för varje lyckat försök). Hon talar även om när hon är kissig då vi är borta och har inga problem med att kissa på toaletten i de fallen. Det skvalar direkt. Igår var första gången som hon ville försöka på dagis, det kom inget men hon var så duktig som försökte!



Och nu när syrran helt plötsligt fick börja med klistermärken så ville ju jag det med. Då föreslog mamma att om jag kissade och bajsade på den stora toaletten istället för på pottan så fick jag sätta klistermärken på min kontaktbok. Sedan i torsdags har jag inte suttit en gång på pottan, allt sköts på toaletten och även jag är nu uppe i 17 klistermärken. UNDERBART tycker mamma och pappa!!


Jag och mamma var på AVTn idag och det gick alldeles lysande. Men innan vi gick dit passade vi på att ha en liten mys-stund på ett café innan. Jag visste EXAKT vilken kaka jag skulle ha och det blev en choklad-muffins ala gigant *MUMS*.


Vi läste boken Plötsligt! som jag tyckte var mycket spännande och Karin fick läsa den 2 gånger på begäran av mig, och jag läste den en gång för mamma. Jag briljerade med att uppvisa att mitt arbetsminne kommer ihåg fyra detaljrika saker; Karin bad mig plocka 'den gula muggen, den blå pennan, den gröna pennan och bilen' (som ett exempel). Sen bestämde jag mig för att jag skulle testa mamma och då sa jag att jag skulle säga 5 saker som hon skulle plocka. Och döm om mammas och Karins förvåning om jag inte bad mamma plocka just 5 saker som jag dessutom i en ända ramsa dessutom beskrev med färg. Oj så impad Karin blev :-D

Jag fick avsluta med bubbelblåsning, och det skulle jag kunna sysselsätta mig hela dagarna långa, så kul det är!


Sist vill vi nämna att vår kompis Hannes (1 dag yngre än Lilly) idag äntligen fick sin urinledare och njure opererad. Han skulle egentligen ha opererats i måndags men det blev inställt i sista sekund, men idag blev det av och mamma fick ett sms strax efter kl 18 att han nu körts till uppvaket och att allt gått bra. HURRA!!! Nu håller vi tummar och tår för ett snabbt tillfrisknande.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Wow vilka duktiga tjejer! Länge sen vi sågs, det får vi sanrt råda bot på! Kramar från Mjöhult (Nu är detta inlägg skickat tre ggr trots att det inte syns, kan bli hur tokigt som helst, sorry i så fall...)

Sixten & Majken sa...

Härligt jobbat tjejer!