torsdag 1 juli 2010

Pool och sandlåde-premiär

I förmiddags kom farmor och farfar och lekte med mig och Lilly. Vi busade massor i trädgården och hade det jätte roligt.

I eftermiddags var det mammas tur att busa med oss och efter att hon känt med tån i min pool ansåg hon att den var varm nog för Lilly med (runt 38-40 grader misstänkte mamma). Sagt och gjort, Lilly kom ner i poolen och ett lyckligare barn i byn fick man nog leta efter länge. Och ännu gladare blev hon när jag dök i och tvättade hennes rumpa. Hon vrålade av skratt, och det gjorde jag och mamma med.

Men strax därefter var hon inte nöjd med något. Ville inte gunga, inte äta, inte sitta på filten, inte sova i sitt rum, inte sitta i mammas knä och inte bada. Fanns bara en sak för mamma att göra, sätta Lilly i sandlådan. Detta är något mamma dragit sig för med tanke på den överhängade risk att Lilly skulle bajsa sandkakor imorgon, men nöden har ingen lag. Syrran drog mycket riktigt i sig en näve sand, men konstaterade snabbt att det inte direkt var hallon och nöjde sig sedan med att leka fint resten av tiden. Skönt tycker mamma, där lär Lilly få sitta resten av sommaren, så nöjd som hon var. Själv visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka om att Lilly återigen kräver rätten till något som uppenbarligen är mitt. Lilly fick utstå både sand i ögonen och håret plus att jag försökte med ett brottargrepp när hon kom för nära min grävskopa. Men hon var i ett sådant sand-eufori att hon helt enkelt inte la märke till mina tjuvnyp *hrmpf*. Nån timme senare märkte hon dock väldigt klart och tydligt backen som jag drämde i huvudet på henne... där satt den!



Idag har pappa jobbat sin sista dag på väldigt länge. Imorgon är han jourledig, nästa vecka har han semester och sen går han på pappa-ledighet fram till jan-feb. Detta tyckte mamma definitivt var värt att fira, därav väntade en kalas-middag på pappa när han kom hem. Toast skagen och champagne smaskade de i sig medans jag och Lilly fick vår middag, och nu när vi ska sova (vilket jag inte riktigt vill just nu) ska de grilla och sedan äta en smarrig efterrätt på lime-marinerade jordgubbar och en god kräm till det. Varför ska jag sova, är ju min fråga??? Lilly som förrsten matvägrat ett par dagar nu krängde i sig en stor nypotatis och en massa räkor med toastskagen-klägg. Jo jo, fint ska det va...

2 kommentarer:

Hannes & Linn sa...

mmm, jag har också ätit räkor idag, visst är det gott Lilly!
Det där med pool och sand lät ju spännande, kanske kan man få testa när man kommer förbi nästa gång, går det bra Clara?
Kram Hannes

Sixten & Majken sa...

Åh, smaskens ser det ut! Klart att det är en gourmettjej, mamma lagar ju så god mat!
Ja, de små blir verkligen härdade..., hoppas det är något de har nytta av i framtiden. Majken och Lilly kommer gå i täten i den nya Rydebäcksligan! :D