onsdag 7 juli 2010

Jordgubbslandet

Först en uppdatering från nattflarrefronten: Mamma var uppe midnatt och 04 med Lilly, som nöjde sig med mamma-mys i fotöljen ett par minuter innan hon somnade om i sängen. Nu har det alltså gått 3 nätter utan välling, och mamma börjar undra när syrran egentligen ska sluta vakna. Själv vaknade jag 03 och ylade och efter att ha fått napp och snutte såg jag i ögonvrån att mamma försökte lämna rummet. Jag befallde kort och gott: Mamma, mysa! samtidigt som jag vek upp täcket. Och nej, hon kunde så klart inte motstå de orden.

Eftersom farmor och farfar skulle komma hem på grille ikväll bestämde sig mamma för att jag och hon skulle åka till ett annat land, jordgubbslandet närmare bestämt, för att fixa efterrätten. Jag fattade ingenting, jag menar, jordgubbar kommer ju hemlevererade i plastbytter av farmor och farfar... har de ett eget land??

En väldigt kort biltur härifrån så var vi borta i det där andra landet. Mamma frågade mannen som stod där hur hon skulle göra med alla gubbar som jag skulle dra i mig, och han garvade lätt och sa att i den lilla mage kan det inte finnas plats för så många och att jag fick äta hur mycket jag ville. Hajja att han gjorde årets sämsta deal där och då. Jag hamnade i ett jordgubbs-eufori och käkade snabbare än mamma hann fylla de där lådorna. Jag fick lite skäll av mamma då hon upptäckte att jag dessutom lagt tillbaka en massa halvätna jordgubbar i lådorna. Hur som helst hade vi en helfin stund där, jag och mamma. Och det kan väl ändå inte finnas ett jordgubbsland med bättre utsikt en detta, full sundsutsikt över Danmark och Ven.

Måste ju testa produkten...


Nä, inget större fel på den gubben heller....


Jordgubbs-eufori...


Och man får ju inte glömma att stretcha när man går där böjd över alla jordgubbar... Och nej, mamma hängde inte på och gjorde detsamma.


Focaccia hann med vi med att baka oxå innan det var dags för mig att sova middag.


Och så här fint blev det. Jag måste ju säga att jag blev en aningens besviken när jag smakade på degen... den var inte jätte god. Trodde ju att det skulle vara choklad eller nått.



Sen hade vi en jätte trevlig kväll där farfar var grillmästare och vi åt så att magarna stod i alla fyra hörn. Eller ja, de andra åt... jag låg mest och badade :-)

3 kommentarer:

Hannes & Linn sa...

vilket spännande land! Idag fick jag också äta jordgubbar och visst är det gott Clara:)
Lilly, du får nog berätta för din mamma att bara för man slutat äta om nätterna betyder det inte att man slutar vakna. Ibland brukar jag passa på att skrika till lagom tills mamma och pappa somnat, ibland runt 2-tiden (vilket är ganska vanligt) och därefter runt 5, för då är det dax att gå opp!
Ha det så bra där nere i Skåne-landet.
Kram Hannes

Mamma Miriam sa...

Vad gott det såg ut med svenska jordgubbar!

Sixten & Majken sa...

Wow, DET landet ska vi minsann ta oss till idag! Ja, den där gubben verkar inte haft småbarn på lääänge om han gick med på den dealen!