måndag 23 augusti 2010

BVC och förskola

Idag var det dags för Lilly att besöka BVC för 10 månaders kontrollen. Jo, hon är 11 månader nu men pga sommaren så har det blivit lite tjall med bokningstiderna.

Lilly uppvisade pincettgreppet men först efter att ha retat läkartanten lite (som mamma inte har mycket till övers för) och sedan fick hon lyssnat på sina lungor som lät fint.

Vikt är nu 8480 gram (420 g mer än för 3 mån sedan) och är nu 73 cm lång (4,5 cm längre än för 3 mån sedan). Så läkartanten tyckte gott att Lilly skulle äta upp sig som därför ska börja käka 12 månaders burkmat.

Sen tyckte läkartanten att Lilly bara skulle få en vällingflaska per dygn (idag äter hon en flaska kl 19 och en runt 08 på morgonen) men där tyckte mamma att det fick vara nog. Hon är ju faktiskt inte ens fyllda 1 år, så Lilly ska gott få gosa sig med en flarra på morgonen också ett tag till. Mamma har ju precis avvänjt Lilly från nattflarran så en flaska i taget liksom. Syrran ska tillbaka om en månad för 1 års kontrollen så då ser vi om det hänt något med vikten. För ända sedan Lillys slutade käka på natten drar hon nu lätt i sig 2-3 burkar mat om dagen, så det finns misstankar om att vikten ska rätta till sig här på hemmafronten.

Själv åkte jag och mamma till dagis en runda. Jag ska ju egentligen dit först på måndag nästa vecka men då har jag haft sommarlov i 8 veckor, och det kan ju vara skönt med en mjukstart tror mamma och pappa. Först ville jag inte dit, men väl där lekte jag loss i en timme och hade hur kul som helst. Blir nog 1-2 besök till denna veckan innan det drar igång på allvar. Mamma har nu 6 dagar kvar innan jobbstart. Tydligen längtar hon.


Nu för tiden åker jag själv på linbanan.


Och den stora rutschkanan är inga problem. Fort går det, spana in frillan.

2 kommentarer:

Hannes & Linn sa...

vad mycket som hänt den senaste veckan, ja förutom att jag var och hälsade på er då menar jag! Tack för besöket och den goda fikan!
Kul att läsa och titta. Jag ska se till att mamma uppdaterar min blogg snart.
Kram Hannes

Tokiga jag sa...

är hon dum i huvudet? Elin får fortfarandes flaska 2 ggr per dygn. Men oftast vill hon inte ha men hon får det! Bibbo också!