måndag 18 april 2011

Fika på jobbet

Idag hämtade mamma oss redan vid två, en hel timme för tidigt. Men det gjorde hon för att hon lovat oss att vi skulle få vara med på hennes jobb när hon bjöd på fika. Väl på plats kunde det inte börja bättre, när hennes kollega Livio gav oss vars ett Marabou. Så när kakorna var framme var ju knappast de av intresse för syrran, här skulle det krängas av sitt egna choklad och inget annat, och som hon mulade i sig. Kul att träffa alla på mammas jobb och det blev många autograf-skämt pga av vår halvsides-stoff i tidningen igår. Räckte att någon tittade på mig så slängde jag upp min lilla näve och sprätte upp 3 fingrar, för vem som helst i min ålder VET att det är den första frågan man får. Lika bra att vara proaktiv tänkte jag.

Efter fika-kalaset åkte jag, mamma och syrran vidare till Väla, nu skulle luggen kapas på syrran. Hon hoppade nöjt upp i bilen och kikade på Scooby-Doo men fokus-faktorn hos syrran ligger på en si så där 3-4 sekunder så hårfrisören fick kämpa friskt.

Jag behövde inte klippas, och inte heller ville jag när jag tidigare idag fick frågan. Men väl på plats kändes det av yttersta vikt att även mina hårtoppar fick trimmas så även jag fick provköra vrålåket och luggen blev klippt till snelugg. Sen blev det lite körigt för mamma, för vid betalning smet syrran in bland frisörstolarna igen och gömde sig, och medans mamma var därinne och försökte mekka ut henne pillade jag på en schysst uppställning av hårprodukter. Den där stora postern stod faktsikt inte alls stabilt vill jag bara säga till mitt försvar och inom några sekunder föll alla flaskor som domino-brickor. Jag tyckte det var lite jobbigt så jag sprang och gömde mig och vågade inte säga hej då till frisörkillen som gjorde allt i sin makt att förklara att det absolut inte gjorde något.

Syrran som nog aldrig sprungit lös på Väla påminde mest om en överlycklig iller på tjack. Hon tyckte det var hysteriskt roligt att bli nedbrottad på golvet bakom kassan på Lyxxa av mamma som inte nog kunde betona hur ledsen hon var över att vara där bakom. Tur för mamma att hon har en tjej som tog allt med ro. Jag strosade i lugn och ro där mamma lämnade mig och bara inväntade på att Lilly skulle bli dagens fångst. Mamma har lär sig sin läxa, åk INTE till ett köpcenter med en 1½-åring och en 3-åring utan en barnvagn.

Hemma blev det trädgårdsmys, jag och syrran skötte bevattningen med bravur.Årets mynta har alla förutsättningar i världen att klara hetta.

Inga kommentarer: