söndag 13 februari 2011

Det räcker nu!

Det finns en stor grupp människor som anser att vi förstört Claras liv genom att operera henne med CI. Vi vet att ni finns, vi respekterar era åsikter men vi delar dem inte.
Vi har med tiden blivit smärtsamt medvetna om att ni aldrig kommer att respektera våra val vi gjort. Kommentarer kommer av denna anledning inte längre att besvaras, jag har ingen önskan längre om att försöka få er att förstå.

Den här bloggen är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli ett diskussionsforum för huruvida CI är rätt eller fel. Det handlar om VÅR vardag, små guldkorn som jag vill dela med mig av till dem som bryr sig om oss.

När man går till den gräns då man inte längre drar sig för att namnge personer som inte ens har med min blogg att göra, kommer med påståenden om hur de psykiskt mår och andra kränkningar, då anser jag att det får räcka.

Jag har kontaktat personer som blivit namngivna av anonyma kommentatorer och polisanmälningar kommer att göras.

Behandla andra så som du vill bli behandlad själv, är en uppmaning som jag vill förmedla.

Nedan är länkarna till de inlägg där kommentarer lagts in för er som inte förstår vad jag pratar om.
Blåsigt värre
Julgransplundring
Gymnastik
Idag fyller jag år

16 kommentarer:

Mamitu sa...

Man blir ju mörkrädd för mindre.... Bra att ni sätter ner foten och markerar att det räcker nu. Jag VET att ni är helt fantastiska föräldrar som fattar precis rätt beslut som passar er och er familj! Tänk om folk bara kunde respektera varandra utan att kränka varandra på detta sättet. Det är svårt nog att vara förälder som det är utan att behöva ta såna här påhopp med.
All kärlek till er!
Kram
Linda

Ann-Charlotte Gyllenram sa...

Det är beklagligt att föräldrar till barn med CI inte kan blogga utan att behöva stå till svars för beslutet om cochleaimplantat till sitt barn.
Hanna, du har gjort rätt som tagit bort den typ av inlägg som utgör personangrepp.
Till signaturen "Anna" som ägnar sig åt grundlösa uttalanden om min dotter så bor min dotter (som hör med CI) i egen lägenhet, har ett stort antal vänner och ägnar sig framgångsrikt åt universitetsstudier.
Signaturen "Anna" ägnar sig åt förtal av min dotter, vilket är ett brott enligt 5:1 i Brottsbalken. Jag söker med hjälp av dataexperter signaturen "Annas" IP adress för att identifiera dig med syfte att göra en polisanmälan.
Ann-Charlotte Gyllenram
Ordförande BARNPLANTORNA

Anonym sa...

Jösses vilka människor det finns, tror vi hittat ett nytt lågvattenmärke här. Stå på dig, du gör vad du anser vara bäst för era barn.

Kan folk inte respekterar det och dessutom då argumenten brister ta till helt ovidkommande argument är bara tragiskt, som tex att jämföra med experimenten på barn i Auschwitz, vet man ingenting om Mengele och Auschwitz ska man nog inte heller använda det i en argumentation.

Var länge sedan jag såg till en sådan cynism och inskränkta beteende hos människor som säger sig värna om något.

Nåväl stå på dig/er :)

Anonym sa...

Låt mig först lyfta på hatten och säga hur imponerad jag är över att ni orkar hålla på och blogga över huvud taget när ni blir utsatta för de här påhoppen. Tyvärr är det nog så att ert val att sluta publicera och kommentera påhoppen från en klick inom dövvärlden är den enda praktiska vägen framåt, för efter ett tag finns det liksom inget att tillägga då det är uppenbart att de här personerna inte vill lyssna.
Samla gärna kraft i den senaste vetenskapliga forskningen som visar att t o m de första CI barnen klarar sig bättre i skolan, socialt och i arbetslivet jämfört med tidigare generationer och då talar vi om barn som opererats 1990-96 och inte hade tillgång till de tekniska och pedagogiska verktyg som finns idag. Läs gärna:
Long-Term Outcomes of Cochlear Implantation in Early Childhood
Geers, Ann E.; Tobey, Emily A.; Moog, Jean S.
Ear & Hearing. 32(1):1S, February 2011.
Framtiden för CI-barnen är ljus och den blir bara ljusare med hjälp av bättre processorer, uppdaterad programvara, nya pedagogiska modeller och bättre kunskap i skolan om hur man hjälper CI-barnen på bästa sätt.
Delar av dövvärlden vill vrida klockan tillbaka, men har man inte lärt sig av världen idag att klockan tickar på oavsett hur gärna man vill att den ska stanna, då har man inte lärt sig mycket alls.
Per Wassgren

Sara sa...

Finner inga ord!
♥♥♥
Kramar till dig och din familj!

Hannes & Linn sa...

Instämmer verkligen!

Kram Marie

Mamma Miriam sa...

Stå på er bara. Ni har gjort det valet ni kände var bäst för er lilla tjej, och vad andra sedan tycker spelar ingen roll!

Sixten & Majken sa...

Kärlek till er vänner!

Rebecka Karlström sa...

Hej!

Jag hörde talas om denna blogg där det pågår en debatt om Ci`s vara eller icke vara. En person skriver "Att stödja Barnplantorna är ett steg mot att döva och teckenspråk försvinner med tiden." Tyvärr tror jag det handlar om några personers rädsla för att som de skriver att "döva och teckenspråk ska försvinna". Men personen i fråga ger sig på fel forum. Energin ska de lägga på att kämpa för teckenspråket istället. Att ena alla som använder sig av teckenspråk, nu splittrar personerna ifråga istället och då blir det färre och färre personer som kämpar med dem.
Jag valde Ci till mina barn för att de själva skulle få välja när de blir stora. Vill de plocka bort dem får de göra det. Hade vi inte satt i CI hade vi varit egoistiska för då hade de inte haft någon möjlighet att välja. Stå på er alla, om 10 år kommer v skratta åt dessa diskussioner. Hälsningar Rebecka Karlström

Alicia 0 Ella sa...

Fruktansvärt att människor sitter med så mycket aggressioner mot någon de inte känner,
instämmer med tidigare talare.

Tycker verkligen ni har gjort rätt då det var vad som kändes bäst i era hjärtan. detta är vad som styr en förälder under hela uppfostran, vad som känns bäst.

Precis som föregående talare har hon valet att välja bort den när hon blir stor om hon så skulle vilja. men jag tycker det är underbart att se hur hon utvecklats under dessa år.

Stå på er och hoppas ni hittar de skyldiga så en polisanmälan kan göras. Tror kanske om du kontaktar polisen att de har lättare att spåra??

Maria Ekelund

Göteborgaren sa...

Stackars Er som inte begriper hur dövheten fungerar i verklighet. Många av döva är lyckliga i sig, och att de har ett språk - teckenspråket. Det är unikt för dom!

Det finns ett stort problem i samhället - hörande förstår inte eller vill inte ta en del av utvecklingen där döva lever och kommunicerar osv.

Ni måste skärpas! Respektera döva och låt döva vara som de är!

Kolla filmen: http://www.youtube.com/watch?v=FV69iJuXwP4

Göteborgaren sa...

Ann-Charlotte Gyllenram!

Det är patetiskt att du tänker polisanmäla den som skrev. Jag arbetar som hackare och kan spåra efter IP-adresser och väljer ut deras som "kommenterar" i bloggsidan.

Ser dig som en "diktatur" och du far osanningar om utvecklingen. Att du agerar mot döva och teckenspråk negativt är mycket förargligt inte bara hos döva utan hörande också.

Göteborgaren som söker sanningen sa...

Per Wassgren!

Du har ett stort problem! Du ljuger rakt mot andra människor. Du skrev

"Varför talar då inte vår son teckenspråk kan man undra. Anledningarna är flera men den kanske viktigaste är att han redan har två modersmål, svenska och engelska, och vi inte sett det som praktiskt möjligt att dessutom lägga till ett tredje, teckenspråk, vi skulle helt enkelt inte orka med tre språk som familj."

Vad vet du om teckenspråk? Knappast noll.

Du vill att din son ska "jobba" för dig! Stackars pappa som inte klarar teckenspråk!

Titta på filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=FV69iJuXwP4

Alexia Lefebvre sa...

Hej,
Är en hörselskadad kvinna. Jag beklagar djupt att ni fått utstå allt detta tråkiga från en klick skara människor som inte vet bättre. Jag har, med flera vet jag, absolut inget emot barn som får CI. De bör bara få båda språken dvs tal o teckenspråk. Jag undrar bara hur man gör inom "er värld" om det visar sig att barnet som fått ci inte klarar uppnå målen som andra barn med ci klarar? Alla vi är unika ju :) Jag hoppas innerligt att man ändå tänker på barnets framtid. Att lära sig ett nytt språk, speciellt teckenspråk, som vuxen är tusen gånger jobbigare än att få det naturligt som liten. Barnet kan enklare välja att ta bort teckenspråket om h*n anser sig klara bra utan sen? Bättre förebygga än förekomma sägs det
ps Babytecken där hörande bebisar 6- ca 18 mån med hörande föräldrar lär sig teckenspråket före talet har större ordförråd än dem som inte lärt sig teckenspråk, är vetenskapligt bevisat så det säger ju en del hur bra det också kan vara. Låt oss ha broar till varandra för alla våra framtida barns skull? Lycka till!
Mvh Lefebvre Alexia

Kenneth Sandberg sa...

Hej,
Jag är döv. Jag är inte negativ till självmant CI-utveckling men jag är emot CI-teamet som sa att teckenspråk är inte lämpligt två år efter operation (har hört det av CI-teamet som sa det),ord som till exempel CI-hörande. Men jag beklagar att vad en del döva har gjort mot er, ert val att ge ert barn CI ska man ha respekt för och jag har vänner som har CI "första CI generationer" och jag ser att de mår bra. Men så här, jag vill se barnen med CI får teckenspråk som det är självklart som Alexia skrev om. :)

Anonym sa...

Det där med Ci är en mycket känslig fråga i några kretsar. Så länge ni vet med er att ni valt rätt för er dotter så får de andra säga vad de vill! Jag tycker iallafall att det är väldigt intressant att läsa om er dotters utveckling då vår son är lika gammal och även han har CI och fick det ungefär samtidigt som Clara. Stå på er. Ni som föräldrar vet vad som är bäst för ert barn. Erica