måndag 27 december 2010

Jul i Sälen

Ja här har det varit öde ett tag, men det har berott på att vi firat julen uppe i Sälen med familj och vänner. Mormor fyller snart 60 och det ville hon och morfar fira lite i förtid och hyrde därför den här 24-bädds stugan. Så utöver oss och mormor och morfar var det kusinerna Elias och Kajsa med morbror Johan och Åsa. De tog med sig Jenny och Johan och deras två barn; Tim och Irma. Mamma och pappa tog med sig Jojje, Jeanette och Josefine och så var så klart mormor och morfars kompis Hubbe med. Så ett stort gäng var vi och ändå stod många sängar tomma.



Så här såg glada såg gamlingarna ut varje lunch, som oftast intogs i underställ och röda kinder efter skidåkning.


Här käkar Elias, Tim, Irma, jag, syrran och Kajsa fiskpinnar med god aptit.

-22 var det som kallast när mamma åkte skidor, den här bilden på henne är tagen strax innan 10 på förmiddagen och solen går precis upp på toppen. Första gången mamma åkt skidor i 4 lager kläder, men det behövdes. 2 timmar åt gången gick det att åka, sen var tårna som isbitar.


Det fanns 4 rum med TV så man kunde lätt hitta ett lugnt rum att kolla på film, mest blev det min nya favorit Dumbo. Här gör min kusin Kajsa mig sällskap, vi smaskar på chips. Mums!

Till syrran hyrdes det vagn men det var inte så ofta hon kom ut i den. Om mamma och pappa tyckte det var besvärligt att dra på henne en overall i vanliga fall kan ni ju tänka er hur det är att dra på henne ytterliggare 2 lager kläder innan utgång. En eftermiddag skulle vi åka häst och vagn, men det var -36 nere hos hästarna så det blev inställt. Tror nog att alla var tacksamma för det, för det där kändes som i svalaste laget...


Och tänkt att Tomten hittade oss även i Sälen!! Vi barn (förutom Lilly) sprang ut och mötte honom när han kom pulsandes i snön men jag tyckte det hela var väldigt läskigt och fick gå in gråtandes. När det var min tur att hämta paketen valde jag att dra med mig pappa. Syrran var inte alls rädd för honom, men så la hon också ner en hel del energi på att sno andras julklappar hela tiden.



Syrran spenderade en halvtimme med det här efter att tomten lämnat...

Här är det dags för min skidpremiär och min kommentar till pappa medans vi susade ner för backen var. FORTARE!!!




Mormor och morfar var med som hejarklack. Visst ser jag ut som värsta proffset där jag står helt coolt och blickar ut över backen?!


Både på vägen upp till Sälen och tillbaka hem stannade vi över i Karlstad för att bo på hotell. Så annan dag jul checkade vi in på hotellet, slängde av all packning och stack sedan vidare till Lekpalatset. Det var vi och 4 andra barn... så vi hade stället i stort sett helt för oss själva i 2 timmar. Som vi busade av oss, och SÅ trötta vi var på kvällen. Somnade nästan så fort vi träffade kuddarna.







Vi vill alla passa på att hälsa till mormor och morfar och tacka för en riktigt härlig vecka!! Ett och annat missöde får man räkna med när man bor ihop så där inpå varandra ;-) Kramar

3 kommentarer:

Hannes & Linn sa...

ser ut som ni har haft en fantastisk vecka trots extrem kyla! Clara, du ser verkligen ut som ett riktigt skidproffs i backen:)
Måste varit lyxigt att ha det där lekhuset helt för er själv, såg kul ut.
Kram Hannes

Sara sa...

Låter som en dröm-jul!
Ser härligt ut!
God fortsättning =)

Anna och Ronja sa...

Vilken härlig jul. Men fy så kallt:-) Så duktig Clara var som vågade åka skidor. Och jag måste ju säga att Lilly är skitrolig att titta på. Hon har så många tokigheter för sig. Kram