onsdag 13 oktober 2010

Hörselkontroll

I förmiddags åkte hela familjen till Lund då det var dags för min halvårs kontroll. Mamma började redan igår kväll att försöka förbereda mig på att man imorgon skulle kika på mina öron, men även att jag skulle få leka med Anina. Jag blev genast glad och började snacka en massa som mamma och pappa inte förstod men de blev glada över att jag blev så glad att få träffa Anina igen (dock något överraskade att jag kom ihåg henne). Så imorse förklarade mamma igen det här med Anina och lika glad blev jag idag. Denna gången hörde mamma ett ord hon kände igen 'klappa' och insåg rätt så snart att jag trodde vi skulle åka och träffa Wilma (Filippas hund) och därav glädjen. Hon förklarade att nej, vi ska inte klappa Anina utan leka med alla hennes leksaker. Nåja, det gick väl nästan lika bra det ansåg jag.

Väl på plats blev jag i vanlig ordning lite blyg när ingenjören och audiologerna skulle kika på mina CI, men jag tinade rätt snabbt upp eftersom de hade en massa leksaker som de ville leka med tillsammans med mig. Lite russin på det med så blev det nästan en riktig fest.

Ett audiolog-test blev det minsann oxå av, fast jag tappade rätt snabbt intresset för det idag. Nästa gång ska mamma och pappa be dem göra det testet först av allt. Och sen kom Anina ut i lekrummet och hämtade in oss. Jag tog hennes hand (till mammas och pappas STORA överrasking) och traskade glatt med henne samtidigt som jag manade på mamma och pappa 'KOM!'. Vi hade riktigt kul, jag och Anina.
Anina visade en lista på vad man kan förvänta sig av en normalhörande 3-åring och vi kunde bocka av en hel massa på den listan, och sen visade hon en lista på ett barn som hört i 1½ år och där kunde vi minsann konstatera att det där hade jag passerat för länge sedan. Så nu behöver vi inte längre prata om hörselålder eftersom jag är på god väg in i min adekvata ålder. Jag är där inte riktigt ännu men jag knappar in på mina polare :-)

Jag uppvisade även min kunskap om att komma ihåg 3 saker vilket också är åldersadekvat för en 3-åring. Dvs hon bad mig plocka grodan, lejonet och flygplanet vilket jag gjorde som jag sedan gav till henne, eller ja... älgen.



Dagens ord för Lilly är BAJS. De pratade nämligen idag om att jag har en tendens att lägga bokstaven e efter en massa ord 'bajse', 'myse' etc. Så Anina föreslog att de skulle lägga benämningen i slutet av ordet, ex bajsA. Och så fort hon sa det hörde man ett eko ifrån golvet där Lilly satt: BAJSA! Lilly-papegoja kan vi kalla henne för.

1 kommentar:

Sixten & Majken sa...

*applåder*
Så duktig du är Clara! Även mamma och pappa ska ha en stor eloge som kämpar på så bra! Kram på er alla