tisdag 6 september 2011

Pokaler till höger och vänster

Idag efter dagis åkte jag, syrran och mamma till Hörnan för att hämta upp ett paket. Syrran skulle prompt och tvunget stänga min bildörr och mamma assisterade henne. Men just precis centimetern innan dörren stängdes for Lillys andra hand fram som en attackerande kobra och pekfingret hann emellan innan mamma hann reagera.

Fingret/naglen satt fast och syrran laddade innan ett avgrundsvrål bröt lugnet i byn. Som tur var fanns ju vårdcentralen precis bredvid vilket innebar att mamma stormade in och avbröt den stackars sköterskan med den patient hon hade där och då. Tanten torkade syrrans blödande nagel och tårar, satte ett plåster med orden 'det ser inte så farligt ut, men naglen kanske ramlar av'. Syrran tystnade så fort plåstret kom på, sträckte upp fingret i luften med beundrande blick och yttrade mantrat som vi sedan fick höra en lång stund efter 'Jag har skadat mig'. Mamma gick in i den mentala garderoben, rotade i lite påsar och kartonger innan hon hittade den mentala Puckopokalen som hon dammade av och satte upp på den mentala hyllan där den nu så fint står och glänser.

Det blev en snabb tur in på Hemköp där jag och syrran fick välja precis vilken leksak vi ville. Syrran, med sitt finger fortfarande högt upp i luften, var högst mutbar och mycket nöjd med sitt Hello Kitty såpbubblor, själv valde jag ett förstoringslas. Syrran stack upp fingret till alla som passerade oss och med allvar i rösten sa hon om och om igen; Jag har skadat mig! Mamma skämdes mer och mer för varje gång.

Med djup skam åkte mamma hem för att berätta för pappa att hon skadat deras minsta älskling. Innan hon ens hann yppa orden upptäckte hon att farmor och farfar stod i trädgården med presenter till Lilly och mig. Japp... morsan hade missat syrrans namnsdag som grädde på moset. Det var bara för mamma att vända direkt, stiga in i den mentala garderoben igen, rota lite till och ställa upp på hyllan Världens-sämsta-mamma-pokal.

Mamma får nog väldigt svårt att somna i natt av allt glänsande från bägge pokalerna...

3 kommentarer:

Sixten & Majken sa...

KRAMAR till en av de bästa mammorna vi vet! Tusen tack för senast!

Mormor MajLis sa...

Hade jag träffat dig på jobb igår hade jag påmint dig om Lilys namnsdag!Behövde du en mobil?Jag har den på jobb så hör av dig i så fall.0733-700390

Min Syrra och Jag sa...

Mormor MajLis: Haha, alla visst tydligen om hennes namnsdag förutom hennes värdelösa föräldrar ;-) TUSEN TACK för erbjudandet, men jag hittade något ännu bättre. Min farfars morfars hörsel-tratt från tidigt 1900tal.
Men återigen ett stort tack för att du är så himla gullig och omtänksam.